COMENCEM UN NOU PROJECTE:
LES DENTS
DESPRÉS
DE MOLTES PROPOSTES INTERESSANTS (QUE ENS RESERVEM PER TENIR EN COMPTE LA
PROPERA VEGADA), HEM DECIDIT QUE VOLEM SABER PERQUÈ CAUEN LES DENTS?.
HI
HA DUES NENES A LA CLASSE A QUI JA SE LI MOU ALGUNA DENT I PER AIXÒ ENS HEM
COMENÇAT A INTERESSAR PEL TEMA I A FER PREGUNTES QUE INTENTAREM ANAR RESOLENT A
MIDA QUE AVANCI EL PROJECTE QUE ARA INICIEM I QUE ANOMENAREM LES DENTS.
ESPEREM
LA COL·LABORACIÓ DE TOTES LES FAMÍLIES APORTANT MATERIAL QUE AJUDI A TIRAR
ENDAVANT LES NOSTRES INVESTIGACIONS.
INICIEM
EL TREBALL A PARTIR D’UNA CONVERSA ON ELS INFANTS EXPLIQUEN ALLÒ QUE SABEN DE LES DENTS, QUÈ ELS AGRADARIA APRENDRE I COM HO INVESTIGAREM.
COMENCEM A PORTAR INFORMACIÓ
L’ENSENYEM
I EXPLIQUEM ALS COMPANYS. DESPRÉS LA DEIXEM AL
RACÓ DE LES DENTS PER CONSULTAR-LA
SEMPRE QUE CALGUI.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
TAMBÉ
TENIM PREPARAT EL MAPA CONCEPTUAL EN FORMA DE MURAL. HI POSAREM LA INFORMACIÓ QUE TENIM PER TAL
DE RECORDAR-LA I AFEGIREM DE NOVA a
mesura QUE anem responen LES PREGUNTES QUE ENS HEM PLANTEJAT.
MIREM I ANALITZEM LA
INFORMACIÓ DEL RACÓ
PER PARELLES MIREM I ANALITZEM LA INFORMACIÓ QUE HI HA AL RACÓ I
LA POSEM EN COMÚ. EN AQUEST MATEIX MOMENT HI HA PREGUNTES QUE ENS HAVÍEM
FET QUE JA PODEM RESPONDRE, PERÒ DECIDIM QUE CAL
INVESTIGAR-HO MÉS.
ORGANITZEM GRUPS COOPERATIUS
DESPRÉS
DE DOS CURSOS FENT DINÀMIQUES DE GRUP I ALTRES ACTIVITATS PER APRENDRE
A TREBALLAR EN EQUIP, A COOPERAR, A AJUDAR-NOS ELS UNS AL ALTRES, A PRENDRE
DECISIONS CONSENSUADES... INICIEM EL TREBALL COOPERATIU A PARTIR DE LES PREMISSES
PRÒPIES D’AQUESTA METODOLOGIA.
FORMEM ELS EQUIPS DE
TREBALL
1. HEM
FET EQUIPS DE 5 ALUMNES I UNA FOTO DE TOT EL GRUP.
2. HEM
DECIDIT AMB ELS NENS L’ESPAI ON TREBALLARÀ CADA EQUIP I COM S’ORGANITZARAN PER
PREPARAR-HO QUAN TREBALLEM PER EQUIPS.
3. HEM
PACTAT ALGUNS CÀRRECS PER A FER BÉ LA FEINA I QUINES FUNCIONS TINDRAN. S’HAN DISTRIBUÏT ELS CÀRRECS ENTRE ELLS:
·
AJUDANTS:
POSEN A PUNT L’ESPAI DE TREBALL.
·
MATERIAL:
REPARTEIX I RECULL EL MATERIAL NECESSARI.
·
SECRETARI:
PREN NOTA DE LES DECISIONS DE L’EQUIP.
·
PORTAVEU:
PARLA EN NOM DE L’EQUIP.
4. ELS
EQUIPS S’HAN REUNIT PER TRIAR UN NOM I UN LOGOTIP QUE ELS IDENTIFIQUI. EL
SECRETARI HA ESCRIT EL NOM EN UN FULL I EL PORTAVEU ENS HA EXPLICAT PER QUÈ
L’HAN TRIAT.
COMENCEM A INVESTIGAR
PER EQUIPS
ENS
HEM AJUNTAT PER EQUIPS PER RESOLDRE LA PREGUNTA: D’ON SURTEN LES DENTS?. HEM ESTAT OBSERVANT I DIENT TOT EL QUE VEIEM EN UNA FOTOGRAFIA O DIBUIX MENTRE EL SECRETARI ESCRIU ELS ACORDS EN UN FULL. DESPRÉS EL PORTAVEU DE
CADA EQUIP ENS HA EXPLICAT QUÈ HAN ANAT DESCOBRINT.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS AQUEST ENLLAÇ CONTÉ FOTOS I VÍDEOS |
MIREM EL VÍDEO: AIXÍ
CREIXEN LES DENTS
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/titol-video/video/3530610/
A LA MIA LI HA CAIGUT UNA DENT
AQUEST
ÉS L’ENLLAÇ DEL VÍDEO QUE ENS HA AJUDAT A ENTENDRE MILLOR ON SÓN LES DENTS ABANS DE
QUE SURTIN PER PRIMER COP.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
TAMBÉ
HEM MIRAT AQUEST DEL PROGRAMA QUE-QUI-COM EN EL MINUT 11:30
A LA MIA LI HA CAIGUT UNA DENT
AHIR A LA MIA LI VA CAURE UNA DENT MENTRE JUGAVA AL
PATI. ÉS LA PRIMERA NENA DE LA CLASSE A QUI LI PASSA I VA SER MOLT EMOCIONAT!!!
AL PUJAR DEL PATI VAM APROFITAT PER OBSERVAR-LA
D’APROP AMB UNA LUPA. TENIA UN FORAT AMB UNA MIQUETA DE SANG, PERÒ NO TENIA
ARREL. A LA MIA TAMBÉ SE LI VEU UN FORADET ON ABANS TENIA LA DENT.
LA GOYI LI VA POSAR EN UN PAQUET PER A QUE LA PORTÉS A
CASA.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
AVUI ENS HA EXPLICAT QUE L’HA POSAT A SOTA DEL COIXÍ I QUE LA FADA DE LES DENTS LI HA DEIXAT UNES MONEDES DE PLÀSTIC PER JUGAR A
COMPRAR I A VENDRE.
S'HA OBERT UN DEBAT SOBRE QUI AGAFA LES DENTS QUE DEIXEM SOTA EL COIXÍ. ALGUNS DEIEN QUE EL RATONCITO PÉREZ, ALTRES EL RATOLÍ DE LES DENTS I UNS ALTRES LES FADES. HEM ARRIBAT A LA CONCLUSIÓ QUE ES REPARTEIXEN LA FEINA I QUE ELS PARES I GERMANS QUE JA TENEN EXPERIÈNCIA, ENS DIRAN QUI PASSARÀ PER CASA NOSTRA QUAN ENS TOQUI A NOSALTRES POSAR LA DENT SOTA EL COIXÍ.
ALS LLIBRES I VÍDEOS QUE ANEM CONSULTANT PARLEN DE LES DENTS DE LLET.
SABEM QUE SÓN LES PRIMERES QUE SURTEN QUAN SOM PETITS I QUE SÓN LES QUE ARA ENS
COMENCEN A CAURE, PERÒ NO SABEM PERQUÈ TENEN AQUEST NOM. ALGUNS PENSEN QUE LES
DENTS ESTAN FETES DE LLET, PERÒ ALTRES DIUEN QUE LA LLET NO ÉS FORTA COM LES
DENTS I QUE NO SE’NS AGUANTARIEN A LA BOCA.
QUANTES DENTS M’HAN CAIGUT?
HEM DECIDIT ANAR COMPTANT LES DENTS QUE ENS VAN CAIENT.
ANIREM ELABORANT UNA GRÀFICA QUE, EN
ACABAR EL CURS, ENS PERMETRÀ COMPTAR I COMPARAR QUANTES DENTS ENS HAN CAIGUT A
CADASCÚ.
DE MOMENT JA SÓN TRES ELS NENS A QUI HA CAIGUT ALGUNA
DENT. HAN ENGANXAT UNA DENT DE PAPER A LA CASELLA QUE TOCA I ENS HAN EXPLICAT
QUI SE LES VA EMPORTAR DE SOTA EL COIXÍ I QUÈ ELS VA DEIXAR A CANVI.
PER QUÈ ELS DIEM DENTS DE LLET?
HEM ESTAT BUSCANT LA RESPOSTA A INTERNET I HEM DESCOBERT QUE ES DIUEN
AIXÍ PERQUÈ SURTEN QUAN SOM BEBÈS I NOMÉS PRENEM LLET.
PER QUÈ CAUEN LES DENTS DE LLET?
EL RUBÉN HA ARRIBAT A L’ESCOLA DIENT QUE SE LI MOUEN DUES DENTS.
APROFITEM EL MOMENT PER EXPLICAR QUE LES DENTS PERMANENTS QUE TÉ SOTA LA GENIVA EMPENYEN LES DENTS DE LLET I QUE PER AIXÒ AQUESTES ES COMENCEN A
AFLUIXAR I ES MOUEN. AIXÒ VOL DIR QUE LA DENT QUE VOL SORTIR ESTÀ DESFENT
L’ARREL DE LES DENT DE LLET FINS QUE ACABIN CAIENT. LES QUE SORTIRAN EN EL SEU
LLOC TINDRAN SEMPRE LA MATEIXA MIDA.
BUSQUEM IMATGES DE DENTS DE NENS I LES COMPAREM AMB DENTS D’ADULTS. VEIEM
QUE LES DELS NENS SÓN MÉS PETITES I QUE QUAN CAU UNA DENT DE LLET LA QUE SURT
EN EL FORAT QUE DEIXA ES VEU MOLT GRAN EN LA CARA D’UN NEN. DIUEN QUE AQUESTES
DENTS JA NO CREIXEN MÉS, PERÒ SÍ QUE CREIX LA NOSTRA MANDÍBULA I EL NOSTRE CAP
I QUE LLAVORS LES DENTS JA NO ES VEUEN GRANS.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
TENIM MOLTES DENTS?
LA YASMINA, LA HASNAE I LA KADIATOU ENS HAN DIT QUE ELS SEUS GERMANS, QUE
HAN NASCUT FA POQUET, NO TENEN DENTS I LA JÚLIA ENS HA EXPLICAT, AMB AJUDA
D’UNA LÀMINA QUE HA PORTAT, EN QUIN MOMENT VAN SORTINT LES DENTS I QUE ARA EN
TENIM 20.
MIREM LES DENTS DELS COMPANYS I LES NOSTRES AMB AJUDA D’UN MIRALL. VEIEM
QUE EN TENIM MOLTES PERÒ SENS FA DIFÍCIL COMPTAR QUANTES.
QUANT SÓN 20 DENTS?
PER SABER QUANT SÓN 20 DENTS HEM FET UNA FILA DE 10 PIUS O TAPS I DESPRÉS
UNA ALTRA AMB 10 MÉS. AL FINAL ELS HEM
COMPTAT TOTS JUNT.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
TOTES LES
DENTS SÓN IGUALS? QUINS SÓN ELS SEUS NOMS?
PER ESBRINAR-HO ENS COL.LOQUEM PER EQUIPS DE TREBALL. A PARTIR D’UNA
IMATGE ON ES VEUEN TOTES LES DENTS, L’EQUIP VA COMENTANT COM SÓN, LLEGEIXEN ELS
NOMS QUE SURTEN, LES COMPTEN...
ENS LES MIREM AL MIRALL, MIREN LES DELS COMPANYS... DESPRÉS DONEN A
CONÈIXER A LA RESTA D’EQUIPS LES SEVES CONCLUSIONS I FINALMENT LES RECULLEN EN
UN FULL QUE ESCRIU EL/LA SECRETARI/A AMB AJUDA DE TOTS.
COM ÉS UNA DENT PER DINS?
HEM MIRAT UN VÍDEO QUE EXPLICA COM ÉS UNA DENT PER DINS (minut 1:38).
DESPRÉS PER FER-HO MÉS ENTENEDOR HEM FET UNA DENT PER DINS PAS A PAS I A
CADASCUNA DE LES PARTS LI HEM POSAT EL SEU NOM.
COMPAREM UN OU DUR AMB UNA DENT PER DINS
ENSENYEM UN OU ALS NENS I ELS PREGUNTEM:
Mestra- COM ES DIU LA PART DE FORA?
Nens- ÉS LA CLOSCA.
Mestra- MIREU, ÉS COM LA PART QUE VEIEM DE LA NOSTRA DENT, QUE ÉS?
Nens- L’ESMALT.
Mestra- COM ÉS LA CLOSCA DURA O TOVA?
Nens- DURA.
Mestra- COM L’ESMALT, QUE ÉS LA PART MÉS DURA DE LA DENT.
Mestra- I PER A QUE SERVEIX LA CLOSCA?
Nens- PER AGUANTAR L’OU.
Nens- PERQUÈ NO ES FACI MALBÉ.
Mestra- SI, SERVEIX PER PROTEGIR-LO, COM L’ESMALT QUE PROTEGIX LA NOSTRA
DENT.
TRAIEM LA CLOSCA DE L’OU I COMPAREM LA PART BLANCA AMB LA DENTINA.
TOTES DUES SÓN TOVES. DESPRÉS OBRIM L’OU DEIXANT VEURE EL ROVELL I EL COMPAREM
AMB LA POLPA, QUE ÉS LA PART INTERNA DE LA DENT I LA MÉS SENSIBLE.
MIREM LA PEL.LÍCULA DR. RÀBIT I LOS DEFENSORES DENTALES ÉS UNA PELI MOLT XULA QUE EXPLICA MOLT CLARAMENT QUÈ PASSA SI NO ENS RENTEM LES DENTS DESPRÉS DE MENJAR.
PER QUÈ HEM DE RENTAR-NOS LES DENTS?
PER ENTENDRE LA IMPORTÀNCIA DE RENTAR-NOS LES DENTS PROPOSEM ALS NENS UN
EXPERIMENT QUE ENS PORTARÀ A OBSERVAR, A EXPERIMENTAR, A FER HIPÒTESIS DEL QUE
PASSARÀ I A TREURE CONCLUSIONS.
MATERIAL:
- 2 OUS DURS.
- 1 POT AMB VINAGRE.
- 1 RASPALL DE DENTS.
EXPERIMENT:
ELS ENSENYEM UN POT DE
VINAGRE DIENT QUE ÉS COM L’ÀCID QUE FA LA NOSTRA SALIVA BARREJADA AMB XUXES,
COCA COLA, DOLÇOS...
POSEM UN OU DUR DINS
DEL POT I DEIXEM L'ALTRE A FORA PER PODER-LOS COMPARAR MÉS TARD. ANIMEM ALS NENS A PREDIR (FER HIPÒTESI) QUÈ PASSARÀ:
– FARÀ MALA OLOR.
– ES
TRENCARÀ...
DECIDIM DEIXAR PASSAR UNA ESTONETA MENTRE FEM VEURE QUE ENS POSEM UNA
XUXE A LA BOCA, LA BARREGEM AMB LA SALIVA MASTEGANT I ENS RASPALLEM
LES DENTS.
PASSAT AQUEST TEMPS TRAIEM L’OU
DEL VINAGRE I... OBSERVEM QUE NO HA PASSAT RES.
ELS HI PROPOSEM DEIXAR-LO FINS L'ENDEMÀ
PER VEURE QUÈ PASSA :
– L’OU ES PODRIRÀ.
– ES DESFARÀ...
L’ENDEMÀ TRAIEM L’OU DEL POT
I OBSERVEM QUÈ HA PASSAT:
– S’HA PELAT UNA MICA.
– JA NO TÉ TOTA LA CLOSCA.
EL TOQUEM I VEIEM QUE
ARA LA CLOSCA ÉS TOVA.
AMB UN RASPALL FREGUEM L’OU
I VEIEM COM VA CAIENT LA CLOSCA. PROVEM DE RASPALLAR UN OU QUE NO HEM POSAT EN VINAGRE I NO PASSA RES.
AL FINAL DE L’EXPERIMENT ELS ANIMEM A ESTABLIR CONNEXIONS ENTRE L’EXPERIMENT
I LES NOSTRES PRÒPIES DENTS I ACABEM TRAIENT LES SEGÜENTS CONCLUSIONS:
- LA CLOSCA ES TREU PERQUÈ EL VINAGRE ÉS MOLT FORT.
- SI BEVEM SUCS TAMBÉ ENS PASSA, PERQUÈ TENEN MOLT SUCRE.
- I SI MENGEM XUXES TAMBÉ.
- PERÒ SI ENS RENTEM LES DENTS RÀPID NO PASSA.
ACABEM L'EXPERIMENT REGISTRANT LES NOSTRES OBSERVACIONS I LES NOSTRES CONCLUSIONS MITJANÇANT UN DIBUIX.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada