PROJECTE LES ÀLIGUES
Iniciem el projecte
del nom de la classe
Les àligues que vam triar per votació
els primers dies de curs.
Comencem fent una conversa
on tothom ha explicat allò que sap de les àligues, què li agradaria aprendre i com ho investigarem.
A
partir d’aquí organitzem els interessos que tenim en un índex, que serà el guió del
nostre treball.
També triem un espai
pel mapa
conceptual on exposarem tot el que anirem descobrint de les àligues.
Comencem demanant la col.col·laboració
de les famílies per portar informació: fotos, vídeos, contes...
Amb tot a punt iniciem la nostra recerca.
Per què són aus?
A la
conversa inicial algú va dir que les àligues són aus, però no sabíem per què. Ens vam proposar
investigar-ho.
Hem
mirat dos vídeos que expliquen les característiques de les aus. Hem descobert que les àligues són ocells rapinyaires perquè tenen un bec fort i ganxut i unes urpes molt fortes.
Després de parlar-ne hem fet unes aus de plastilina molt divertides.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
Parts del cos
i traspassem la informació al mapa.
Després
llegim i pintem les parts del cos en un full.
Ho
retallem i...
ja tenim el nostre joc de relacionar les parts d'un àliga amb el seu nom!
ja tenim el nostre joc de relacionar les parts d'un àliga amb el seu nom!
En una altra sessió HEM
PINTAT UN ÀLIGA AMB AQUAREL·LES i ens ha quedat així de bé!
Fem el racó de les àligues
Comencem a portar
molta informació que hem buscat amb els pares a casa o que hem anat a buscar a
la biblioteca. Ho ensenyem als companys i ho deixem al racó de les àligues per anar-ho consultant.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS
Característiques de les aus
Ens hem posat a
l’ordinador per escriure tot allò que tenen les aus. Després hem fet
una targeta de cada característica i hem escrit els seus noms. Les hem agafat totes amb una anella i ens ha
quedat super bé!
Aus
diürnes i aus nocturnes
Continuem
investigant coses sobre les aus perquè als llibres i fotografies del racó n’hi
ha moltes.
Hem vist que algunes surten a caçar de dia i que altres ho fan a la
nit. Hem descobert que les primeres es diuen AUS DIURNES i les altres AUS NOCTURNES.
Per recordar el que hem aprés hem fet un desplegable amb aus diürnes i aus
nocturnes. |
Quant mesura un àliga?
Per saber-ho hem comparat les àligues que surten en aquesta pàgina de l’Xtec
i hem
vist que no totes mesuren el mateix.
Decidim
comprovar les mides de l’àliga daurada i veiem que és gairebé tant alta
com nosaltres i que ens hem d’agafar dos nens de les mans, estirant molt els
braços, per mesurar el mateix que ella amb les ales esteses.

CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS
Per
recordar les mides hem pensat que farem servir
cordes i hem tallat una amb la mida de l’àliga i una altra amb la nostra mida.

CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS
Per
recordar les mides hem pensat que farem servir
cordes i hem tallat una amb la mida de l’àliga i una altra amb la nostra mida.
|
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
Com es diuen els animals que tenen
ossos?
Aquesta pregunta se la van plantejar a
l’inici del projecte perquè ja hem treballat altres animals amb ossos i saben
que tenen un nom, però no el recorden. Ara ha arribat el moment de fer memòria.
Els
hi pregunto si recorden què té el dofí dins del cos i els hi ensenyo una foto
del mural del dofí que vam fer a P4, dirigint
l’atenció cap als ossos. A la foto també surt l’esquelet que ens van deixar els
companys de CM i la memòria ja comença a treballar: - Tenen costelles! - Com
nosaltres! (Ens les toquem). – I l’esquena plena d’ossos! – Columna vertebral (llegeixen alguns)... (Demano
que per parelles es toquin la seva).
Ara pregunto per un altre dels animals que
coneixem bé: la marieta. Ràpidament diuen que no té ossos però que té un
esquelet que la protegeix. – Les formigues tampoc tenen ossos. – Ni les
papallones... – Que bé! Veig que recordeu moltes coses dels altres projectes! (i
penso que són capaços de relacionar-los amb el que ara volen saber, però que no
acaba de sortir la paraula que estem buscant).
Els
hi proposo escriure la pregunta que volem saber a Google i, després de buscar
una mica, trobem que tots els animals que tenen esquelet format per ossos es
diuen animals VERTEBRATS i que es diuen animals INVERTEBRATS els que no tenen
un esquelet format per ossos.
Fem
un rètol amb aquests noms i decidim que tots dibuixarem un animal de cada per
anar-los col·locant al lloc que toqui. Per retenir aquests noms, en el moment
de classificar l’animal han de dir si es vertebrat o invertebrat.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
Descrivim
animals
Aquest
és un joc per treballar les característiques més importants de les
àligues i d’altres animals. Ens ajudarà a recordar-les i a treballar el
vocabulari
relacionat: VERTEBRAT, INVERTEBRAT, MAMÍFER, RÈPTIL... OVÍPAR, CARNÍVOR,
HERBÍVOR, TERRESTRE, AERI...
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
Visita
al Cim d’Àligues
Alguns
nens de la classe han anat a visitar el Cim d’àligues i ens han explicat molt
emocionats tot el que han vist.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
Què
mengen les àligues i com agafen el menjar?
Després
de tants dies de buscar informació i d’observar imatges d’àligues ja sabem moltes coses que mengen les àligues. Per comprovar-ho consultem de nou la
informació del racó centrant-nos només en allò que té relació amb el menjar.
Comprovem
que només mengen carn. Llegim en un dels fulls que són CARNÍVORES.
Veiem
imatges d’àligues caçant i menjant ratolins, conills, ocells, serps... Les més
grans cacen guineus, cervatons... Fan servir les urpes per atrapar-los i el bec
per tallar la carn.
També
hem descobert que no tenen dents i que s’empassen trossets d’ossos, pels,
plomes... que després treuen en forma de petites boles. Són les EGAGRÒPILES.
Per
recordar tota aquesta informació hem fet un joc amb gots i imatges d’alguns
animals que mengen les àligues. Amb plastilina, pels, plomes i escuradents (que
fem veure que són petits trossets d’ossos) hem construït una egagròpila.
|
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS |
Com construeixen el seu
niu?
Repassem
l’índex on tenim les preguntes què sabem i què volem saber de les àligues i veiem que encara ens falta respondre algunes preguntes. Ens
posem a treballar per saber com fan el niu.
Sabem que les àligues
viuen en nius i hem anat veient que els fan dalt dels arbres i en roques altes
per protegir les seves cries. En un llibre del racó hem vist que fan el niu amb
tota mena de branques que agafen amb les potes, però no es veu com el fan. Hem
buscat a google i aquí https://sites.google.com/a/xtec.cat/aus/nius hem
trobat com ho fan altres ocells.
Ens
imaginem que les àligues també els fan així i... convertint-nos en àligues fem
el nostre propi niu.
| ||
Perquè poden veure de lluny?
Hem buscat al racó de les àligues les
imatges on es veuen bé els ulls de les àligues.
Hem
vist que tenen els ulls al costat del
cap, a diferencia de nosaltres que els tenim davant. I ens preguntem per
què. Hem comprovat que nosaltres només podem veure les coses que tenim davant o
al costat sense girar el coll, però no les que tenim al darrera. Arribem a
pensar que a les àligues tenir els ulls
al costat els hi serveix per veure en totes les direccions sense haver de girar
el coll i que això els ajuda a veure més bé les preses mentre volen.
També
hem vist que tenen parpelles com nosaltres. Ens hem buscat les nostres parpelles
i hem anat descobrint que les tanquem quan ens pot entrar alguna cosa, quan ens
bufen els ulls, quan anem a la piscina i no volem que ens entri aigua...
En algunes imatges hem descobert que tenen una mena de
cortina als ulls i la Goyi ha llegit que és una membrana. S’obre i es tanca de costat i serveix per tenir els ulls
nets i per protegir-los quan algunes bussegen. Com nosaltres quan ens posem
ulleres de sol o d’aigua.
Totes porten corona?
Hem
escrit aquesta pregunta a google i totes les imatges d’àligues amb corona són
dibuixos d’àligues i àligues de Festa Major. Hem arribat a la conclusió que les
àligues de veritat no en porten. Ens hem en recordat del conte de la Festa Major
“LA CORONA DE L’ÀLIGA” on surt l'àliga de la Festa Major de Vilafranca. Hem mirat imatges d’aquesta àliga i hem decidit dibuixar-la. Mireu, mireu! Cada vegada ho fem
més bé!!!!
Dibuix
final
Estem acabant el nostre
projecte sobre les àligues i ja som uns expertes. Ara sabem dibuixar àligues semblants
a les de veritat, amb totes les seves parts. Aquí us deixem una que hem fet amb
aquarel·les.
Què hem
aprés
Mirant
tota la informació que hem portat de casa, de la biblioteca, consultant moltes
adreces de google, mirant vídeos, fent treballs per grups i individuals... hem
anat resolent els dubtes i les preguntes que teníem al començament del projecte.
Hem
fet una conversa per prendre consciència d’allò que hem aprés i quins
coneixements hem modificat a partir del treball de recerca que hem fet i hem
valorat entre tots la participació, la implicació, l’esforç, les activitats que
ens han agradat més i menys, les fonts d’informació... Després hem fet una rúbrica d’autoavaluació
individual que ens ha ajudat a reflexionar sobre la nostra implicació en el
projecte i el que hem aprés. Tothom ha fet una valoració molt positiva.
Al mapa
conceptual queda reflectit tot el que hem aprés i com
ho hem fet.
A nivell individual hem anat fent moltes feinetes. Les hem posat dins d'un sobre- bossa per prendre-la a casa i ensenyar-la als pares mentre expliquem tot el que hem aprés.
AQUEST PROJECTE HA ESTAT POSSIBLE GRÀCIES
A LES ÀLIGUES I A LES SEVES FAMÍLIES
GRÀCIES A TOTS
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada