dimarts, 11 d’octubre del 2016

LES ÀLIGUES


PROJECTE LES ÀLIGUES
Iniciem el projecte del nom de la classe Les àligues que vam triar per votació els primers dies de curs.
Comencem fent una conversa on tothom ha explicat  allò que sap de les àligues, què li agradaria aprendre i com ho investigarem.

          
A partir d’aquí organitzem els interessos que tenim en un índex, que serà el guió del nostre treball.
  
També triem un espai pel mapa conceptual  on exposarem tot el que anirem descobrint de les àligues.

    
Comencem demanant la col.col·laboració de les famílies per portar informació: fotos, vídeos, contes...
Amb tot a punt iniciem la nostra recerca. 

Per què són aus? 
A la conversa inicial algú va dir que les àligues són aus, però no sabíem per què. Ens vam proposar investigar-ho.

Hem mirat dos vídeos que expliquen les característiques de les aus. Hem descobert que les àligues són ocells rapinyaires perquè tenen un bec fort i ganxut i unes urpes molt fortes. 



Després de parlar-ne hem fet unes aus de plastilina molt divertides.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS

Parts del cos
Entre tots escrivim les parts d’un àliga a la pissarra...












 





















i traspassem la informació al mapa.







Després llegim i pintem les parts del cos en un full.                                                  


 

 
















Ho retallem i... 
ja tenim el nostre joc de relacionar les parts d'un àliga amb el seu nom!
 

En una altra sessió HEM PINTAT UN ÀLIGA AMB AQUAREL·LES i ens ha quedat així de bé!
 
 

Fem el racó de les àligues

Comencem a portar molta informació que hem buscat amb els pares a casa o que hem anat a buscar a la biblioteca. Ho ensenyem als companys i ho deixem al racó de les àligues per anar-ho consultant.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS

Característiques de les aus
Ens hem posat a l’ordinador per escriure tot allò que tenen les aus. Després hem fet una targeta de cada característica i hem escrit els seus noms. Les  hem agafat totes amb una anella i ens ha quedat super bé!
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS

Aus diürnes i aus nocturnes
Continuem investigant coses sobre les aus perquè als llibres i fotografies del racó n’hi ha moltes. 
Hem vist que algunes surten a caçar de dia i que altres ho fan a la nit.  Hem descobert que les primeres es diuen AUS DIURNES i les altres AUS NOCTURNES.
Per recordar el que hem aprés hem fet un desplegable amb aus diürnes i aus nocturnes.

 

CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS 


Quant mesura un àliga?

Per saber-ho hem comparat les àligues que surten en aquesta pàgina de l’Xtec 


i hem vist que no totes mesuren el mateix.
Decidim comprovar les mides de l’àliga daurada i veiem que és gairebé tant alta com nosaltres i que ens hem d’agafar dos nens de les mans, estirant molt els braços, per mesurar el mateix que ella amb les ales esteses.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS




Per recordar  les mides hem pensat que farem servir cordes i hem tallat una amb la mida de l’àliga i una altra amb la nostra mida.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS

Com es diuen els animals que tenen ossos?
Aquesta pregunta se la van plantejar a l’inici del projecte perquè ja hem treballat altres animals amb ossos i saben que tenen un nom, però no el recorden. Ara ha arribat el moment de fer memòria.
Els hi pregunto si recorden què té el dofí dins del cos i els hi ensenyo una foto del mural del dofí que vam fer  a P4, dirigint l’atenció cap als ossos. A la foto també surt l’esquelet que ens van deixar els companys de CM i la memòria ja comença a treballar: - Tenen costelles! - Com nosaltres! (Ens les toquem). – I l’esquena plena d’ossos!  – Columna vertebral (llegeixen alguns)... (Demano que per parelles es toquin la seva).
 Ara pregunto per un altre dels animals que coneixem bé: la marieta. Ràpidament diuen que no té ossos però que té un esquelet que la protegeix. – Les formigues tampoc tenen ossos. – Ni les papallones... – Que bé! Veig que recordeu moltes coses dels altres projectes! (i penso que són capaços de relacionar-los amb el que ara volen saber, però que no acaba de sortir la paraula que estem buscant).
Els hi proposo escriure la pregunta que volem saber a Google i, després de buscar una mica, trobem que tots els animals que tenen esquelet format per ossos es diuen animals VERTEBRATS i que es diuen animals INVERTEBRATS els que no tenen un esquelet format per ossos.
Fem un rètol amb aquests noms i decidim que tots dibuixarem un animal de cada per anar-los col·locant al lloc que toqui. Per retenir aquests noms, en el moment de classificar l’animal han de dir si es vertebrat o invertebrat.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS

Descrivim animals



 Aquest és un joc per treballar les característiques més importants de les àligues i d’altres animals. Ens ajudarà a recordar-les i a treballar el vocabulari relacionat: VERTEBRAT, INVERTEBRAT, MAMÍFER, RÈPTIL... OVÍPAR, CARNÍVOR, HERBÍVOR, TERRESTRE, AERI... 

CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS

Visita al Cim d’Àligues
Alguns nens de la classe han anat a visitar el Cim d’àligues i ens han explicat molt emocionats tot el que han vist.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS



Què mengen les àligues i com agafen el menjar?
Després de tants dies de buscar informació i d’observar imatges d’àligues ja sabem moltes coses que mengen les àligues. Per comprovar-ho consultem de nou la informació del racó centrant-nos només en allò que té relació amb el menjar.
Comprovem que només mengen carn. Llegim en un dels fulls que són CARNÍVORES.
Veiem imatges d’àligues caçant i menjant ratolins, conills, ocells, serps... Les més grans cacen guineus, cervatons... Fan servir les urpes per atrapar-los i el bec per tallar la carn.
També hem descobert que no tenen dents i que s’empassen trossets d’ossos, pels, plomes... que després treuen en forma de petites boles. Són les EGAGRÒPILES.
Per recordar tota aquesta informació hem fet un joc amb gots i imatges d’alguns animals que mengen les àligues. Amb plastilina, pels, plomes i escuradents (que fem veure que són petits trossets d’ossos) hem construït una egagròpila.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS


Com construeixen el seu niu?
Repassem l’índex on tenim les preguntes què sabem i què volem saber de les àligues i veiem que encara ens falta respondre algunes preguntes. Ens posem a treballar per saber com fan el niu.
Sabem que les àligues viuen en nius i hem anat veient que els fan dalt dels arbres i en roques altes per protegir les seves cries. En un llibre del racó hem vist que fan el niu amb tota mena de branques que agafen amb les potes, però no es veu com el fan. Hem buscat a google i aquí  https://sites.google.com/a/xtec.cat/aus/nius  hem trobat  com ho fan altres ocells.
Ens imaginem que les àligues també els fan així i... convertint-nos en àligues fem el nostre propi niu.
CLICAR PER VEURE MÉS FOTOS


Perquè poden veure de lluny?
Hem buscat al racó de les àligues les imatges on es veuen bé els ulls de les àligues.
Hem vist que tenen els ulls al costat del cap, a diferencia de nosaltres que els tenim davant. I ens preguntem per què. Hem comprovat que nosaltres només podem veure les coses que tenim davant o al costat sense girar el coll, però no les que tenim al darrera. Arribem a pensar que a les àligues  tenir els ulls al costat els hi serveix per veure en totes les direccions sense haver de girar el coll i que això els ajuda a veure més bé les preses mentre volen.
                                        
També hem vist que tenen parpelles com nosaltres. Ens hem buscat les nostres parpelles i hem anat descobrint que les tanquem quan ens pot entrar alguna cosa, quan ens bufen els ulls, quan anem a la piscina i no volem que ens entri aigua...
En algunes imatges hem descobert que tenen una mena de cortina als ulls i la Goyi ha llegit que és una membrana. S’obre i es tanca de costat i serveix per tenir els ulls nets i per protegir-los quan algunes bussegen. Com nosaltres quan ens posem ulleres de sol o d’aigua.
                                  
                                                             També hem llegit  que hi veuen de molt lluny per poder localitzar les seves preses, encara que es moguin.


Totes porten corona?
Hem escrit aquesta pregunta a google i totes les imatges d’àligues amb corona són dibuixos d’àligues i àligues de Festa Major. Hem arribat a la conclusió que les àligues de veritat no en porten. Ens hem en recordat del conte de la Festa Major “LA CORONA DE L’ÀLIGA” on surt l'àliga de la Festa Major de Vilafranca. Hem mirat imatges d’aquesta àliga i hem decidit dibuixar-la. Mireu, mireu! Cada vegada ho fem més bé!!!!
                                               
 https://photos.google.com/u/1/share/AF1QipN6URHoYjaOlkR2eB5TXN5OQYXmvgDYm3qWx66zZvOur6k9JYsQuW3BNK4ApKQLmQ?key=V2F2VS1PVE9fbEo2ZDlleTc3cHFPTndzcDNkclF3


Dibuix final
Estem acabant el nostre projecte sobre les àligues i ja som uns expertes. Ara sabem dibuixar àligues semblants a les de veritat, amb totes les seves parts. Aquí us deixem una que hem fet amb aquarel·les. 

                       

Què hem aprés
Mirant tota la informació que hem portat de casa, de la biblioteca, consultant moltes adreces de google, mirant vídeos, fent treballs per grups i individuals... hem anat resolent els dubtes i les preguntes que teníem al començament del projecte.
Hem fet una conversa per prendre consciència d’allò que hem aprés i quins coneixements hem modificat a partir del treball de recerca que hem fet i hem valorat entre tots la participació, la implicació, l’esforç, les activitats que ens han agradat més i menys, les fonts d’informació... Després hem fet una rúbrica d’autoavaluació individual que ens ha ajudat a reflexionar sobre la nostra implicació en el projecte i el que hem aprés. Tothom ha fet una valoració molt positiva.
Al mapa conceptual queda reflectit tot el que hem aprés i com ho hem fet.
                                                                                       https://photos.google.com/u/1/share/AF1QipOS8PV3FblP1v0rfejuSDRcDJigpmKNDUat2z77ividrHStXuQP_4jFpE1oAQIMRg?key=Yjl5ajgtRG5rN2EtTlhiQnN4eENxTW1BRUVkTmxB

A nivell individual hem anat fent moltes feinetes. Les hem posat dins d'un sobre- bossa per prendre-la a casa i ensenyar-la als pares mentre expliquem tot el que hem aprés.
 


AQUEST PROJECTE HA ESTAT POSSIBLE GRÀCIES
A LES ÀLIGUES I A LES SEVES FAMÍLIES
GRÀCIES A TOTS
 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada